Artikel 1. Algemeen
Deze algemene voorwaarden gelden voor Praktijk voor Ontwikkeling; Praktijk voor psychosociale therapie en coaching. Eigenaar is Marian Deterd Oude Weme. De praktijk is sinds 2011 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 52694194 en is gevestigd aan de Joost van den Vondellaan 22 3705 JC Zeist. De psychosociaal therapeut is lid van de NVPA , de beroepsvereniging voor psychosociaal therapeuten onder registratienummer 104447.
Artikel 2. Aanbod
Praktijk voor Ontwikkeling biedt individuele therapie, relatietherapie en coaching. De begeleiding is volledig afgestemd op de vraag en het proces van de cliënt.
Artikel 3. Dossiervoering
De Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg) vereist dat een cliëntendossier wordt bijgehouden. Als cliënt is het mogelijk om een verzoek tot inzage in te dienen. Hiervoor kan een separate afspraak gemaakt worden. Het dossier blijft eigendom van Praktijk voor Ontwikkeling gedurende 20 jaar (in jan. 2020 gewijzigd van 15 naar 20 jaar) na afronding van het behandelingsproces en daarna wordt het dossier conform de daartoe geldende regels vernietigd. Praktijk voor Ontwikkeling beschikt over een waarnemingsovereenkomst met collega Wieteke Nijntjes, Bosstraat 115 , 3971 XC Driebergen, die bij ernstige ziekte en/of overlijden de dossiers bewaart en eventueel in overleg met jou consulten kan overnemen.
Artikel 4. Derden
Gepersonifieerde informatie aan derden wordt door Praktijk voor Ontwikkeling uitsluitend verstrekt na schriftelijke toestemming van de cliënt of wanneer bepaald door de Nederlandse wetgeving. De cliënt wordt in het laatste geval hiervan door Praktijk voor Ontwikkeling op de hoogte gebracht. Om kwaliteit bevordering te garanderen vraagt de beroepsvereniging om met regelmaat deel te nemen aan intervisie en/of supervisie. Geanonimiseerde dossiergegevens kunnen mogelijk gebruikt worden tijdens deze intercollegiale toetsing.
Artikel 5. Kennismakingsgesprek
Tijdens het kennismakingsgesprek wordt zowel de werkwijze van Praktijk voor Ontwikkeling besproken als de verwachtingen van de cliënt. Na wederzijdse overeenstemming gaat de behandeling van start.
Artikel 6. Aantal gesprekken
Praktijk voor Ontwikkeling gaat uit van gemiddeld 10 tot 15 gesprekken per begeleidingstraject. Korter of langer is ook mogelijk, dit is afhankelijk van het individuele proces van de cliënt. De gesprekken kunnen op verzoek van de cliënt (tijdelijk) gestopt en weer gestart worden, passend bij het proces van de cliënt. Mocht de therapeut om welke reden dan ook de begeleiding met de cliënt willen stopzetten, dan gaat dit uiteraard in overleg met de cliënt. Wanneer nodig en/of gewenst zal Praktijk voor Ontwikkeling de cliënt, na haar/zijn akkoord, doorverwijzen naar de huisarts, een andere instantie of collega-therapeut.
Artikel 7. Aansprakelijkheid
Je bent zelf verantwoordelijk voor het geven, gevraagd of ongevraagd, van de juiste informatie tijdens het behandelingstraject. Je draagt zelf de verantwoordelijk voor je eigen proces. Dit betekent dat als je vindt dat de behandeling niet helpt, je iets niet begrijpt of het ergens niet mee eens bent, je dit altijd zelf bij de therapeut aangeeft. Dit geldt ook voor eventuele wijzigingen ten aanzien van het medicijngebruik, gezondheid, zorgverzekering, huisarts, NAW-gegevens et cetera. Praktijk voor Ontwikkeling is niet aansprakelijk voor materiële schade die je geleden hebt door het bezoeken van de praktijk. Dit geldt tevens voor zoekgeraakte eigendommen en overige goederen of beschadiging van materialen die in jouw eigendom zijn, tijdens of na een bezoek aan Praktijk voor Ontwikkeling. Praktijk voor Ontwikkeling heeft een beroeps-en bedrijfs-aansprakelijkheidsverzekering. Deze aansprakelijkheidsverzekering beschermt Praktijk voor Ontwikkeling tegen de financiële gevolgen van fouten die gemaakt zijn of schade die zijn veroorzaakt tijdens de uitoefening van het beroep en in de praktijk. Indien Praktijk voor Ontwikkeling aansprakelijk wordt bevonden voor geleden schade gelden de voorwaarden van de beroeps-en bedrijfs-aansprakelijkheidsverzekering.
Artikel 8. Verhindering/No show
Wanneer de afspraak door de cliënt meer dan 24uur van tevoren wordt afgezegd worden er geen kosten in rekening gebracht. Bij niet of te laat afzeggen wordt het volledige consult alsnog in rekening gebracht. Mocht het door onvoorziene omstandigheden voor Praktijk voor Ontwikkeling niet mogelijk zijn het gesprek op het afgesproken moment te laten plaatsvinden, dan wordt de afspraak –in overleg –verzet naar een ander moment. Er wordt getracht het gesprek zo snel mogelijk alsnog te laten plaatsvinden. Over de vervallen afspraak worden dan geen kosten in rekening gebracht.
Artikel 9. Tarieven
Voor nieuwe cliënten staan op de website www.praktijkvoorontwikkeling.nl de geldende tarieven vermeld. Mochten deze echter tijdens een behandeltraject wijzigen, dan worden de huidige cliënten hiervan tijdig op de hoogte gebracht. Voor bedrijven gelden aangepaste tarieven welke op te vragen zijn bij Praktijk voor Ontwikkeling.
Artikel 10. Betaling
Van elk gesprek ontvangt de cliënt binnen 10 dagen na de sessie een factuur. Betaling van de factuur vindt plaats door middel van een overboeking via de eigen bank uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de factuur met vermelding van het factuurnummer. Praktijk voor Ontwikkeling is opgenomen in het AGB-register, waardoor de behandeling mogelijk en gedeeltelijk vergoed wordt vanuit het aanvullende pakket van de zorgverzekeraar. Het is aan jezelf om vooraf te informeren wat de vergoedingsmogelijkheden zijn. Je kunt daarbij vermelden dat Praktijk voor Ontwikkeling lid is van het NVPA en aangesloten is bij de RBCZ. De factuur kun je gebruiken om de (gedeeltelijke) kosten te declareren bij jouw zorgverzekeraar. De cliënt is betaal plichtig; onafhankelijk van het al of niet (tijdig) vergoeden door de zorgverzekeraar. Bij niet tijdige betaling kan Praktijk voor Ontwikkeling de wettelijke rente en administratiekosten in rekening brengen. Mocht betaling alsnog uitblijven kan een incassobureau worden ingeschakeld. Extra daarvoor gemaakte kosten zullen altijd aan je worden door berekend.
Artikel 11. Klachtenregeling
In geval van klachten is het eerste doel om jouw onvrede eerst met Praktijk voor Ontwikkeling te bespreken en te kijken of we er samen uit kunnenkomen. Klachten kun je zowel mondeling als schriftelijk (per mail: marian@praktijkvoorontwikkeling.nl) indienen. Na ontvangst wordt de klacht zo snel mogelijk, binnen 2 weken, met je besproken en kijkt Praktijk voor Ontwikkeling samen met jou naar oplossingen of verdere stappen. Lukt het niet er samen uit te komen, dan kun je je beroepen op de onafhankelijke klachtenprocedure van de geschilleninstantie SCAG. De procedure is te vinden op de website https://nvpa.org. Praktijk voor Ontwikkeling voldoet hiermee aan de eisen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Wanneer u een klacht indient via het NVPA of SCAG brengt u hiervan Praktijk voor Ontwikkeling altijd op de hoogte.
Artikel 12. Locatie
In principe vinden de gesprekken –op afspraak –plaats op het op de website vermelde praktijkadres. Op verzoek van de cliënt kan het gesprek mogelijk ook op een andere locatie plaatsvinden. Reis-en eventuele parkeerkosten worden in dit geval vooraf afgesproken.
Laatst gewijzigd: 1 februari 2021